Saturday, July 17, 2004

Why? WHYYYYY?!

Skivrecension (det får heta så, för jag vill inte kalla det för ett skivtips):



GENE SIMMONS "Asshole"
2004 (Sanctuary)

Min pliktkänsla som gammalt Kiss-fan tvingade mig att lyssna igenom den här plattan nu, en lördagmorron då man kanske egentligen borde sovit. Eller solat. Eller shoppat. Eller praktiskt taget gjort vad som helst utom att lyssna på den här plattan!

Öppningsspåret "Sweet & Dirty Love" är faktiskt riktigt bra, en rockrökare som ger mersmak, men sen barkar det iväg. Redan andra låten är katastrof, en helt omotiverad cover på Prodigys "Firestarter" som han tydligen framför tillsammans med Dave Navarro (Jane´s Addiction m.m). Jag hör då ingen Dave, faktum är att jag inte hör nån skillnad alls mot originalet förrutom Genes röst.

Resten av plattan verkar vara en blanding av gammal skåpmat (som t.ex. "Waiting for the Morning Light" skriven med Bob Dylan och "Black Tongue" skriven och FRAMFÖRD med ingen mindre än the late, great Frank Zappa) och slarvigt ihophafsad tråkrock - "Weapons of Mass Destruction" och titelspåret är ett exempel på hur illa det kan gå. En del låtar är lugna och ger då genast vibbar av Simmons gamla "When You Wish Upon A Star"-version från 1978, och känslan av att han egentligen inte alls är nån rocker. En del låtar är rena humorn, som t.ex. "Whatever Turns You On", säkert bandad på studioefterfesten.

Nej, fy bubblan. Jag går hellre och hyr "Runaway", köper ett ex. av Simmons egen porrblaska "Tounge" och ber till Gud att Paul Stanleys eventuella soloprojekt låter bättre.

Contributors

Blog Archive