Tuesday, February 10, 2015

London 2014 - Dag 1

Jag har fått många påstötningar om att jag borde publicera mina dåligt fotograferade bilder från sommarens Londonsemester, gärna med lite text till. Okej, här kommer det.

London 2014 - Dag 1

Jag bor på The Rockwell på Cromwell Road, South Kensington, nära Earl´s Court, ett trevligt 4-stjärnigt hotell som råkade ha rea på ett rum. Till frukost läser jag om hur England fått nya ministrar. Kvinnornas klädsel recenseras i Daily Mail. Jaha, tänker jag, så är det alltså i det här landet. Men nästa morgon debatteras just detta i BBC:s morgonsoffa. Tidningens chefredaktör skämtar bort det.

 Noterar i tunnelbanan att Londons stad låter sig sponsras av ett vattenföretag. Jaha, så är det alltså i det här landet.

Ojojoj vad det tjatas om Wellington och Waterloo hela tiden i den här staden. Och när man säger ”Waterloo” menar man alltså Waterloo Station, namngiven efter slaget vid Waterloo 1815, en stad tolv km söder om Bryssel i Belgien. Så Waterloo ligger inte i London.

London Eye. Jäkligt kitschigt, men jag åkte en sväng. Tips: Gör som jag, och köp biljett långt innan. Det blir billigare och du får gå förbi jättelång kö.

Vy över Westminster från London Eye.

 Svår hussmyckning på London County Hall.

Vy mot Westminster från London County Hall.

 “University fund” står det på den här öronterroristens skylt. Yeah right. More money to get drugs I would guess.

 Den där stora gula cementbilen kallas ”Big Ben”.

Boudicca ledde ett keltiskt uppror mot Londinium år 60 e Kr. Hon brände ned hela skiten och dödade alla invånare. Nu har hon en staty vid Westminster Bridge, snett mitt emot ”Big Ben” (cementbilen).

 The Cenotaph vid Whitehall är Storbritanniens främsta krigmonument.

Närmare än så här kom jag inte 10 Downing Street. Eller jo, jag hade kunnat gå över gatan till den där grinden iofs.

Äntligen en staty med nån man känner igen. Bernard Montgomery, brittisk superkrigare.

Hittade en slips vid Whitehall. Måste betyda något.

Trafalgar Square, döpt efter Kap Trafalgar i sydvästra Spanien. Där utanför i havet var det ett slag 1805 där Horatio Nelson ledde en brittisk flotta mot spanjacker och fransmän. Han vann och står nu står stackarn mumifierad högst upp på den där pelaren. Notera chemtrailsen.

Närbild på chemtrailsen.

Krimkrigsmonumentet vid Waterloo Place (alltså Waterloo Place i London, inte staden Waterloo i Belgien) är riktigt snyggt tycker jag. En kvinna högst upp!! Och soldater med pälsmössor, aldrig fel. Framför står Florence Nightinggale och Sidney Herbert mumifierade.

Det finns inget så fint som loserstatyer! Scott fick stryk av Amundsen i kapplöpning till Sydpolen 1910 och dog på kuppen, men han får ändå stå vid Waterloo Place.

Stilig ryttarstaty av William III i mysiga miniparken St James Square.

Christie´s, auktionsfirma där jag gjorde många fina kap.

Första kändisspottingen. Billy Gibbons från ZZ Top på Old Bond Street. Sanning! Hann bara inte få upp kameran för att fota skägget.

Savile Row. Här köper jag alla mina skräddarsydda kostymer.

Sotheby´s, auktionsfirma där jag gjorde många fina kap.

Skanskas högkvarter i London (?), några baracker som de klistrat fejkfasad på. Classy.

Selfridge & Co. Om jag öppnar en butik nån gång ska den se ut ungefär så här. Inte mindre storslagen än så.


TIDSFIASKO NR 1: Jag skulle se humorgänget Monty Python på O2 Arena. Åkte ut dit i god tid för att hinna äta en bit. Går in på en av restaurangerna i arenan, men tjejen frågar om jag inte ska se showen. Jo säger jag. Men den börjar om bara 20 minuter säger hon. Då har alltså min jävla telefon, trots att jag stängt av automatomställningen till ny tidszon och manuellt ställt klockan, ändå ställt om sig en timma. Nåja, jag missade inte showen, men tvingades kasta i mig en vidrig Starbucks-macka.

Sure, Monty Python live, but I didn´t expect the ...

Värdigt avslut på showen också, text på skärmen: ”Graham Chapman 1941-1989”, ”Monty Python 1969-2014” och sedan “Piss off!”

På väg tillbaka till hotellet vid Earl´s Court stöter jag på en trevlig snabbmatskedja vid namn Nandos Chicken Restaurants. Kycklingfilé, sallad och starka såser mellan bröd. Sånt här högciviliserat får vi väl aldrig se i Sverige?

Följ den spännande fortsättningen i "London 2014 - Dag 2".

Contributors

Blog Archive