Friday, July 22, 2005

Marv äger

Så där ja, redan i juli har jag sett årets bästa film. Faktum är ett det förmodligen är det bästa jag sett på bio sen år 2000. Jag menar så klart "Sin City".

Trots att jag sedan späda år är en stor fan av Frank Miller så hade jag av någon svårförklarig anledning inte hunnit läsa hans serie. Detta ska strax åtgärdas.

Jag kan inte komma på någonting alls negativt om filmen. Den är spännande. Den är otroligt rolig - vi skrattade så att resten av salongen stirrade ut oss med jämna mellanrum. Den är tankeväckande - varför är även hjältarna psykopater, och inte bara skurkarna? Vad vill Miller säga oss med allt detta övervåld? Framför allt är det en väldigt, väldigt vacker film. Allt är "tajmat och klart in i minsta detalj" för att citera en framstående tänkare.

Det är nästan så att jag inte vill att de planerade uppföljningarna aldrig ska se dagens ljus. Stanna på topp istället, ta tag i något nytt. Batman t.ex. Frank Miller var den som 1986 med "The Dark Knight Returns" gjorde den gamle fjant-Läderlappen till den gotiske Batman. Sen vetefan vad Tim Burton tog sig för, eller vad "Batman Begins" kommer innebära, men jag ger mig fan på att Miller/Rodriguez skulle göra det bättre.

Contributors

Blog Archive