Saturday, July 21, 2007

Semesterlyssnat

*Pust* Äntligen tillbaka bland sladdar och bilköer igen, efter en vecka i skogen. Hade laddat lilla mp3-spelaren med tre skivor inför resan (den stora är utlånad till Donald Trump). Men det var en märklig blandning. Hur tänkte jag?



Mustasch - The Latest version of the truth (2007)
Jag tycker verkligen om det här. Det är älskligt på många sätt, men ändå känns det ljud från det förgångna, från mitt gamla pojkrum runt 1985, så jag får lite dåligt samvete av att gilla det. Anyway, det är otroligt lättnynnat, precis som jag gillar det, och dessutom finns stråkar. Jag har svårt att tro att det görs nån bättre hårdrock idag.


DeNiro, Depardieu och Sutherland för 30 kilo sedan.

Ennio Morricone - Novecento (1976)
Huvudtemat från musiken från Bernardo Bertolucci´s "1900" lämnar ingen oberörd. Det återkommer flera gånger bland de olika spåren, i olika tappning. Jag tror att "Romanzo" är det som spelas i början av filmen. Resten av skivan är mer "score", eller alltså, vad man nu kallar det - musik som illustrerar olika händelser i filmen och knappast går att lyssna till vid en skogspromenad.



The Arcade Fire - Neon Bible (2007)
Jag har väldigt svårt för att placera detta i något fack, och sånt är ju alltid intressant. Låtarna är otroligt olika varandra, och de flesta helt underbara. Bästa spår: Fastnar främst för "Black Mirror" (avdelningen mangel) och "My body is a cage" (avdelningen angst).

Nu har jag passerat den magiska 555-inläggsgränsen här. Grattis till mig.

Contributors

Blog Archive