Sunday, December 28, 2008

Just because I’m paranoid doesn’t mean people aren’t trying to kill me!

Det säger Eric Bana i rollen som Brandon Read i filmen "Chopper" från 2000. Utan att tänka efter särskilt jättemycket vill jag säga att det är den bästa film jag sett i år. Du kan ju själv tänka dig hur lustigt det kan bli när en knarkande, tokparanoid, megalomanisk, gravt empatistörd gangster (som dessutom saknar smärtreceptorer) får för sig att han ska hjälpa polisen. Att det sedan är baserat på en verklig historia gör det inte sämre! Jag har aldrig fattar Eric Banas storhet efter att ha plågat mig genom "Troja", "Hulk" och "Munich", men nu tillhör han plötsligt favoriterna.


Bana som hunk...


... och Bana som punk!

För övrigt är det så att jag tvingas erkänna att mina två bästa biobesök under året var svenska filmer - "Varg" och "Låt den rätte komma in". Båda grep mig starkt, men så kanske det måste bli när Kerstin Ekman respektive John Ajvide Lindqvist stod för manusskrivandet.

I övrigt var året fullt av mellanljumna godkändheter som "Iron Man" och "Be kind rewind" och rena besvikelser som Indiana Jones 4 och "The Dark Knight". Men tilläggas bör att jag inte hunnit se allt jag vill se av 2008 års produktioner. Har hört att t.ex. "Burn after reading" lär vara en höjdare.

Contributors

Blog Archive