Sunday, February 21, 2010

2009 AD

Nu så här i slutet av februari tycker många av mina trogna läsare att det är dags för mig att summera förra året.


Jenny Wilson.

Bästa albumen 2009: De bästa svenska var Jenny Wilsons ”Hardships”, i hård konkurrens med ”Love is not pop” från El Perro Del Mar. Annars lyssnade jag mest på Röyksopp - ”Junior”, Neko Case - ”Middle cyclone” och Bat for lashes ”Two suns”. Och så klart lumberjack-beachboysen Fleet Foxes, men den kom ju året innan. Över lag börjar jag fundera över vad som håller på att hända med min musiksmak. Var är gubbarna? Var är den hårda rocken? Det är mest tanter i min egen ålder numera :)


Doctor Manhattan.

Bästa filmerna 2009: ”Inglourious basterds” och ”Watchmen” stod ut. ”Avatar” var klart sevärd på grund av effekterna och ”Brüno” drog fram mest garv. Ser fram emot ”District 9” och ”State of play” som jag misstänker kan vara nåt för mig.


Notera den utmärkte uppläsaren.

Bästa böckerna 2009: Ingen aning, eftersom jag förra året läste fler böcker utgivna före 1950 än under det innevarande året. Men jag drar till med ”Syndafall i Wilmslow” av David Lagercrantz. Den var bra, men inte kanon.

Contributors

Blog Archive