Tuesday, January 24, 2006

Spice up your life

När varken "Så funkar det" eller "Anders & Måns" sänds just nu så tvingas jag göra mina egna små undersökningar. Jag mailade en fråga till konsumentombudsmannen:

Hej! Jag har en fråga. Jag köpte en påse Knorr Chile Con Carne-kryddblandning. I dess innehållsförteckning står det en massa grejer, men det jag reagerar på är "kryddor (med bl.a. chili)". Måste inte innehållsförteckningar säga exakt vilka kryddor som finns i produkten? Det finns ju allergiker åså tänkte jag.




Svaret kom från en miljöinspektör:

Du har ställt en fråga om kryddor i livsmedel. Kryddor, som ingår som ingredienser i ett annat livsmedel, får anges med någon av kategoribeteckningarna krydda eller kryddor, om ingen enskild krydda överstiger 2 % av livsmedlets vikt. Till kryddor räknas inte t ex vallmofrön eller sesamfrön. De ska i stället anges med sina namn i ingrediensförteckningen. Om vasslepulver, maltodextrin, druvsocker (dextros), sojaprotein, vetemjöl, smakförstärkare (ex aromer) mm ingår i kryddor ska dessa ingredienser alltid deklareras i ingrediensförteckningen oh får inte ingå i kategoribeteckningen kryddor.

Så vad det med det.

Contributors

Blog Archive