Sunday, September 07, 2008

”Det gäller att tänka logiskt”

... sa 10-årige Sebastian Hedman Eriksson som gick vilse på fjället i veckan.

Synd att så få tänker så. Jag lyssnade på P1-dokumentär "Listan" om nysvenska gangsters i Stockholms förorter. En "Abbe" intervjuas när han är typ 15 år och har som främsta hobby att stjäla mopeder: "Jag vill hälsa alla som blir rånade, på mopeder och sånt, jag vill bara säga till dom - stå upp för er själva, och sluta klaga!" OK, man kan vara lite bakom när man är 15, men sedan pratar han igen, sex (eller om det är åtta) år senare, apropå att många av hans gamla vänner är döda eller sitter i fängelse: ”Alla har inte tur tyvärr, de som har haft tur har haft tur, och dom som har haft otur har haft otur, och dom har dött. Om jag snackar om mig själv så har jag haft tur, det kunde ha gått illa, men Gud har hjälpt mig.”

Jag har en liten newsflash för dig Abbe: Det finns ingen Gud och din framgång i livet beror väldigt mycket på dina egna val. Tänk logiskt.

Contributors

Blog Archive