Monday, May 17, 2010

"Sing me a song, you're a singer"



... "Do me a wrong, you're a bringer of evil". Så börjar en av de första låttexter jag nånsin lärde mig, och det ska väl erkännas att det är en av de få jag någonsin lärt mig, ordentligt. Det är "Heaven and Hell" från Black Sabbath-plattan med samma namn, från 1980.

Texten skrevs och sjöngs av Ronnie James Dio, som avled idag, 67 år. Cancer. Han är bland de första inom den hårda rocken som fått det tvivelaktiga nöjet att dö en någorlunda naturlig död.

Jag såg Dio tre gånger live, två gånger i Umeå och en gång i New Jersey av alla ställen. Inga världsomvälvande spelningar, men gubben hade alltid rösten i toppform, ganska ovanligt i den där branschen då man börjar bli till åren.

Vila i frid Ronnie. Tack för allt.

Contributors

Blog Archive