Sunday, February 15, 2015

London 2014 - Dag 3

Vaknade med ett skrik och käkade en näve grus. Nejdå, om jag minns rätt var det denna morgon som jag valde en "full english breakfast", en nästan bisarr mängd bacon, korv, böner, ägg och annat som jag inte begriper hur någon kan få i sig på morgonen. Nåja, redo för långpromenad var jag i alla fall.

London 2014 - Dag 3

Det här gillar jag, gröna hus på andra sidan gatan från mitt hotell. Undras hur mycket jobb det är för att få till det?

”First Church of Christ Scientist London”??! Känns motsägelsefullt.

Windsor Castle. Jaha, då har man sett det också. Inte riktigt vad jag väntade mig.

Mer såna där sköna, gröna hus i Kensington.

Skotskt vatten. Flaskan var nästan omöjlig att få upp. Fick ta till tänderna. Typiskt motsträviga skottar.

Kreativt namn på en frisersalong.

Portobellosvamp ... på Portobello Road!

Mycket svår teknad figur hos slaktare på Portobello Road. Signalerar inte direkt "Rör inte min kompis", snarare "Vill du jag ska slakta min kompis åt dig?"

Tänkte testa fish and chips till lunch, men det blev friterad skatvinge istället. Helt okej.

Utegym där jag tillbringade mycket tid.

I vanliga fall brukar de ju låta stackarn hänga inne i kyrkan, men inte här.

Det finns museum för allt. ALLT.

Den italienska vattenträdgården i norra Hyde Park. Här kan jag passa på att nämna att det finns hundratals rustika solstolar (ej i bild) att hyra för en billig slant i parken. Ett civiliserat sätt att sitta i en park, till skillnad från vad man ser i Stockholms parker.

Paddington.

Paddington.

Intressant. Butikskedjan som i Sverige heter Phone House heter i England The Carphone Warehouse. Känns ganska mycket 1992.

Marble Arch. Heter så för att alla andra namn inte var tillräckligt beskrivande.

Speakers Corner. Såg inte en enda speaker.

Darn vad snygg Hyde Park är! Bara nån tillfällig inhängnad västerut pga nåt event förstörde lite här.

Det kan dock inte vara helt lätt att vara ”Londons lunga”. Så mycket bilar och CHEMTRAILS!

The Wellington Arch vid Hyde Park Corner. Herregud vad dom gillar den där Wellington!

Han alltså.

Royal Artillerys krigsmonument vid Hyde Park Corner. Hoppas alla de här krigsmonumenten hjälper britterna att minnas hur ruskigt det är med krig, så att de kanske tänker sig för nästa gång de rycker i invasionstarmen.

The Rose Garden, Hyde Park.

The Rose Garden, Hyde Park.

The Rose Garden, Hyde Park. Fågelutfodringsplats?

The Serpentine, sjön som verkar vara mest känd för att Percy Bysshe Shelleys första fru dränkte sig där. Gravid var hon också. Han gifte sig med Mary Shelley inom två veckor efter den lilla tragedin (ja, alltså hon som skrev "Frankenstein").

The British WHAT?!

George Framptons Peter Pan-staty i Kensington Gardens.

De har missat en stolpe.

Fniss.

”Physical Energy” av Watts, Kensington Gardens.

Den här kvällen gör jag min andra trevliga bekantskap bland stans restaurangkedjor: Masala Zone. Nån slags ”modern indian cuisine”. Chicken Mangalore heter rätten, med beröm godkänt om man gillar starkt.

Contributors

Blog Archive