Tuesday, July 13, 2004

"Tomb Raider" goes "Blade"



"Underworld"
USA/Tyskland/Ungern/UK 2003
Regi: Len Wiseman
I rollerna: Kate Beckinsale, Scott Speedman, Michael Sheen...

I en inte allt för avlägsen framtid, i en värld inte allt för olik vår
rasar ett hemligt krig mellan vampyrer och varulvar. Selene är
en vampyr som en natt stöter på Michael, en människa som
verkar vara nyckeln till hur hur kriget ska få sitt slut, och hon
ställs plötsligt inför ett svårt val...

Först: Den här filmens HANDLING är egentligen inte dålig. Inte
alls dålig. Plotten kändes visserligen lite tunn i början, men
allt vad tiden lider så förklaras mer och det blir mer intressant.

Filmen har dock andra problem. Till att börja med så går det på
tok för fort fram hela tiden. Det finns få "luckor" att för tittaren
att andas i, för att tänka tillbaka och smälta vad som hänt. Men
det stora problemet är FORMEN.

Formen fullkomligt krossar all eventuell trovärdighet i handlingen.
Och då menar jag såklart inte att det någonsin i vår verklighet
skulle kunna finnas vampyrer och varulvar, utan jag tänker
mig "Skulle det i någon värld kunna finnas vampyrer och
varulvar som beter sig så här?". Det där "i någon värld" är
en gammal filosofi-term jag snappat upp som snarare blir till
last än hjälp när man ser sådana här filmer, men den funkar
ungefär så här: Jag tycker Tolkiens Midgård är ganska trovärdigt,
medan jag tycker hi-tech-vampyrer och high-tech-varulvar som
springer omkring i helkroppslatexstrumpa och/eller svart
långrock och skjuter på varandra med vapen som knappast
nånsin behöver laddas om är otrovärdigt. Och termer som
"deathdealers" (nån sorts yrkeskategori bland vampyrerna)
gör det inte bättre.

De första 10 minuterna av filmen poppar ord som "dataspelsmotor",
"musikvideo" och "Lara Croft" upp i skallen. Och det bara
fortsätter, till tonerna av reklamfilmsmusik talanglöst framrunkad
i dator. Vid det här laget, efter man sett "Star Wars", "Jurrasic
Park" och "Matrix" VET jag att absolut ALLT i special effekt-väg
går att framställa så att det ser riktigt verkligt ut, och jag blir
inte imponerad av att t.ex en människa hoppar ned från ett
höghus och landar på fötterna. Effekterna känns trötta och jag
säger inte "wow!" en enda gång. Här hade man tjänat på att ha
mer av den där intrigen (den, som sagt är, inte är allt för pjåkig)
och mindre larvigt skjutande, hoppande och exploderande. Ja,
jag vet om att det är en actionfilm, men actionfilmer kan även
de vara bra eller dåliga.

Skjutandet är ett kapitel för sig. Är det verkligen möjligt att
avlossa så många skott utan att nån träffas? (Gäller främst
den inledande scenen i tunnelbanan) Jag menar, okej om
vampyrer och varulvar är tuffa nog att tåla en och annan kula,
men här verkar det mest som de skjuter vilt omkring sig utan
en antydan till siktande! Och det skjuts full automateld i vad
som upplevs som flera minuter med små pistoler som på sin
höjd kan tänkas ha magasin för 17-18 skott.

Skådespelarna är nästan uteslutande av brittisk härkomst,
något som borgar för kvalitet. Och mycket riktigt så är deras
insatser utmärkta, synd bara att replikerna är så platta och
överröstas av ljudeffekter. Trist också att alla skådisar har
perfekta, symmetriska ansikten, som i en amerikansk
eftermiddagssåpa ungefär. Utom de som SKA vara fula alltså,
de är såklart fula. "Blade" hade ju i alla fall Kris Kristofferson!
En annan pikant detalj är den etniska blandningen, eller vad
man nu ska kalla det för. Det finns två stycken färgade herrar,
en på varje sida i filmens konflikt. Båda har såklart blankpolerad
hjässa och attitydproblem.

Se inte den här filmen om du inte, som jag, har en pervers
böjelse för vampyrfilmer. Det som pga sitt hyfsade manus
hade kunnat bli en bra film (tänk "Pirates of the Carribean")
blev istället ganska uselt (tänk "The League of Extraordinary
Gentlemen"). Jag är inte ett dugg förvånad av att få veta att
det här är regissörens debutfilm och att han tidigare jobbat
med effekterna i tok-kalkoner som "Stargate" och
"Independence Day". När jag sen läser att han är nygift
med huvudrollinnehaverskan (hon med latexkroppsstrumpan)
faller ännu fler bitar på plats.

Posted by Mannen at July 13, 2004 02:52 PM

Contributors

Blog Archive