Sunday, August 17, 2008

Nicht akzeptieren!



"Harry Potter kan inte knyta sina egna skor" är toppnyheten på Aftonbladet i dag. Ingenting mer intressant har hänt i världen i dag. Det här blogginlägget kommer gå i samma anda. "Det finns ett stort allmänintresse", som chefredaktör´n brukar säga. Apropå det har jag förresten en ny favoritsajt, www.argalappen.se. Där finns det roliga lappar.

Det sämsta bandnamnet genom tiderna: The Plommons (svenskt tjejpopband på 60-talet)

SVT lanserar sina höstförändringar i tablån med "Välkommen till ditt SVT!" Vadå mitt SVT? Jag trodde det var VÅRT jävla SVT?!

All respekt till Carina Berg, men att leda ett radioprogram tillsammans med Idol-Daniel Breitholtz i Mix Megapol? Vad är det för slavkontrakt hon lider under?

Det kan väl knappast vara en slump att Madonna och Smurfarna fyller år på samma dag?

Veckans citat: "För min generation tror jag att "Yo! MTV Raps" är den absolut viktigaste händelsen." – Henrik "Eye'n'I" Blomqvist, svensk rappare.

Skådespelerskan Amanda Ooms ska vara gäst i "Närbild" med Fredrik Sahlin i höst. Från tablåtexten: "Hon var även nära att få huvudrollen i Alejandro Gonzáles Iñárritus '21 gram'. I programmet berättar hon bland annat om när hon var i Los Angeles och provfilmade hela fyra gånger för filmen och om hur hon där fick kontakt med Sean Penn." Om det som man är mest känd för är att nästan ha fått en roll i en film, är man värd en halvtimmas intervju i public service-tv då?

Det sägs att man ska fånga nuet. Det går inte att fånga nuet.

Ann Söderlund tillför absolut NOLL i mediasverige. Hon är journalistikens svar på Nanne Grönwall.

Apropå journalistik så har jag hört två saker denna vecka som jag tror stämmer: Anders Rydell sa att Sveriges journalistutbildningar inte utbildar studenterna för jobb som egna företagare eller kortvik, utan för den arbetsmarknad som fanns för tjugo år sedan. Och Carl Otto Werkelid sa att journalistik knappast längre är journalistik, utan underhållning. Amen.

Contributors

Blog Archive