Monday, August 28, 2006

Dataspel suger

Försökte spela dataspel igen. Jag gör det ibland, i hopp om att någonsin hitta ett bra. "Heroes of Might & Magic V" verkade vettigt. Man ska gå runt för att samla trupper och pengar, för att försvara sitt land i stora slag med riddare och drakar o.s.v. Striderna är "din tur-min tur"-uppbyggda så att man slipper stressa ihjäl sig (som i t.ex. "Warcraft", där allt är realtid).



Men det här spelet sög också. Det är så jävla uselt upplägg jämt. För det första - i vilken typ av värld ligger det pengar och skräpar ute i skogen? 500 guld bara under en gran vid vägkanten bara, helt öppet? Varför har inte bonden som bor alldeles intill plockat åt sig guldet? Man kan väl åtminstone få prestera NÅNTING för att få guldet?

För det andra... Jag möter tolv stycken bönder som blockerar min väg. De säger att de inte vill ha mig i trakten och att de minsann inte vill gå med i min armé. Här tror man kanske att spelet ska ge mig lite olika möjligheter att behandla dessa bönder, kanske rida runt dem, köpslå med dem eller nåt liknande. Men icke! Genast går man in i strid-mode och hugger ned de stackars bönderna så att blodet sprutar.

Vem skriver manus till sån här dynga? En 8-åring?

Contributors

Blog Archive