Thursday, January 15, 2009

... som en yrvaken spindel på skarsnön

Några reflektioner från veckan som (snart) gått:



Jag rekommenderar Jonas Gardells "Vinter i P1"-program. Sveriges svar på Ellen Degeneres gör det igen.



Guldbaggegalan var inte alls så lam som alla verkar tycka. Vad fan begär ni av lilla Sverige? Det enda som störde mig var detta evinnerliga skitsnack om Nils-Petter Sundgren. Jaha, han är gammal. Och? Han fick ju trots allt sparken som recensent på TV4, det är väl straff nog åt nån som inte gjort många andra fel än åldrats.



Det pågår en helt enorm debatt om Liza Marklunds författarskap. Om jag har förstått det rätt så har hon skrivit en bestseller (om en misshandlad "Mia") som inte var helt dokumentär, men ändå kallat den "en sann historia" på framsidan. Sen har hon yrat om "jamen det är Mias sanning" och att alla har egna versioner av sanningen bla-bla-bla (meanwhile som hon räknar hon sina miljoner i nån lyxvilla i Spanien). Boken lär också hela tiden marknadsförts som en roman, inte som en fackbok. Ernst Brunners kommentar till detta: "Marklunds problem är inte fiktionskaraktären eller sanningshalten utan hennes oförmåga att skriva. Det är problematiskt att kalla det för en roman när det per definition är ett skönlitterärt arbete med en konstnärlig ambition och det har den boken absolut inte."

... och nu ska också "Mias" okände son skriva bok, om hur det var att växa upp i ett samhälle där alla visste att han var Mias son. Härmed efterlyser jag att Mias sons HUND omgående hör av sig till mig så ska jag hjälpa honom skriva en bok om hur det varit att leva i närheten av personer som... Ni fattar.



Legendariska rapgruppen Run DMC väljs i år in i rockens Hall of fame. Jag upprepar: _Rockens_ Hall of fame.



Idag kom ett pressutskick från TV6 om att de ska börja visa nyversionen av 80-tals-tv-serien "Knight Rider". Jag citerar: "Den talande superbilen KITT gör comeback och är tuffare, snabbare, och listigare än någonsin. Bakom ratten sitter Mike Traceur som spelas av hunken Justin Bruening. Kan han bli vår nästa David Hasselhoff?" Min kommentar: Nej, vi vill inte att stackars Justin ska bli en lönnfet gubbe som sjunger schlager i Tyskland och filmas när han ligger och fyllekäkar på ett badrumsgolv.




Mannens kortanalys av utvecklingen i Gaza i vinter: Israel hade alltså spärrat av Gaza – men ändå lyckas Hamas skjuta raketer mot Israel från Gaza. Raketerna skjuts framförallt på grund av att för att Gaza är avspärrat. Ergo – varför spärra av Gaza?

Contributors

Blog Archive