Saturday, May 01, 2004

Fredagsfyran v. 18

Jag har beslutat att försöka göra "Fredagsfyran" från www.ettanolla.com/fredagsfyran Denna vecka handlar det om monarki.



1. Hur ska en bra kung/ drottning vara?
Inte alls. Monarkin är ett otroligt förlegat statsskick som inte ser till människors lika värde. Och då är jag inte "avundsjuk" - det är mer så att jag tycker synd om de stackarna som föds in i det där.

2. Hur sköter sig kungen tycker du?
Med tanke på hur farligt dum han verkar vara så tycker jag att han sköter sig riktigt bra. Mycket på grund av att han oftast håller käft.

3. Är du emot eller för monarkin?
Emot. Och jag tycker det är rätt märkligt att det i riksdagen finns en majoritet för republik, men ingen vågar lägga fram förslaget, då det ju bland svenska folket finns en majoritet för monarki. Detta är en bakvänd variant på problemet med vargarna i Dalarna - riksdagen vill en sak, svenska folket vill en annan.

4. Vad skulle du vilja ge kungen i födelsedagspresent?
Frisedel. Och ett riktigt jobb, så han får göra rätt för sig lite (nej, jag tycker inte "representera Sverige" är ett jobb).

Contributors

Blog Archive