Sunday, May 09, 2004

Konstverk för 800 miljoner



1. Kan ett konstverk vara värt 800 miljoner kronor? (ja det kan det ju tydligen, men men…)
Personen som betalade tyckte ju tydligen det. Jag däremot har lite svårt att förstå det. Men allt är ju i relation till hur mycket pengar man har. Man får nog se ett sånt där inköp som en jävligt stabil investering helt enkelt - som att köpa ett företag, men med (nästan) garanterad vinst.

2. Varför kommer det upp i den summan tror du?
Se fråga 1. Och det är alldeles för lätt att bli rik i dagens samhälle (på t.ex aktiehandel och annat spekulationstrams). Kanske gör han värsta skatteplaneringstricket genom att köpa tavlan.

3. Vilket är den dyraste konsten du själv inhandlat?
Jag köpte en oskriven filmaffisch, "Jakten på Alfredo Garcias huvud", för 125:- en gång. Där går gränsen tror jag.

4. Vad skulle du göra om du sålt en tavla för 800 mille?
Ha ont i huvudet över hur jag skulle placera pengarna bättre utan att behöva skatta bort allt. Och köpa en sån där god Piggelin-glass kanske.

Ps. Tilläggas bör att jag tycker just den där tavlan var rätt snygg faktiskt.

Contributors

Blog Archive